چرا برندها ارزشمندند؟

چرا برندها ارزشمندند؟
تاریخ انتشار : يکشنبه, ۱۹ تير ۱۴۰۱
داریوش عباسی

مهمترین محرک برای استراتژی برندینگ یا برند سازی، عنصر رقابت در بازار است. وقتی مصرف کنندگان با انتخابهایی در محصولات مواجهند، به روشی نیاز دارند که انتخابی را شناسایی کند که به بهترین نحو، نیازهای آنان را برآورده کند.

"کلر" استاد و پژوهشگر برند معتقد است: برندها به مصرف کنندگان کمک می کنند تا منبع یک محصول را شناسایی کنند. مسئولیت را به سازندگان محصول محول کنند. کیفیت را بررسی کنند. روابط بین مصرف کنندگان و سازندگان محصول را شکل دهند و در نهایت به عنوان یک وسیله نمادین کار کنند.

ارزش ویژه برند، ارزشی است که یک بنگاه قصد دارد با برنامه های بازاریابی برای یک برند خلق کند. توجه به ارزش ویژه برند از اوایل دهه ۹۰ میلادی، کانون توجه تحقیقات بازاریابی و تبلیغات بوده است. بر این اساس، مدیریت برند به یک زیرشاخه اصلی در رشته بازاریابی تبدیل شده است.

به اعتقاد پژوهشگری به نام کتز، مصرف کنندگان از برند ۴ انتظار دارند: برآورده کردن نیازها، امکان دادن به آنها برای ابراز خودشان، ساده کردن تصمیم گیری و در نهایت حذف تهدیدها و ناامنی ها.

اما هویت برند دربرگیرنده ۲ بعد است: یکی ابرازبیرونی برند از جمله اسامی، نمادها، لوگو، شعارها، بسته بندی و دیگری شاخصه های متمایز برند که نشان می دهد برند نماینده چه چیزی است و برای مصرف کننده چه کاری انجام می دهد. هویت برند، چیزی است که توسط بنگاه تدوین و روی آن کار می شود، در حالی که تصویر برند، مبتنی بر ادراک مصرف کننده است.

از آنجا که یک برند در طول زمان ساخته می شود، برندینگ یک فرایند ادامه دار است که باید برای انعکاس چرخه زندگی محصول و محیط آن، طراحی شود.

یادتان باشد گسترش برند موفق، مستلزم استراتژی های بازاریابی است که به طور عقلایی، ارتباطی را بین محصول جدید و قدیم ایجاد میکند و نفع ادراک شده را در قالب تداوم معنادارهویت برند، از محصول قدیم به محصول جدید انتقال می دهد. گسترش برند را می توان به دو گروه مختلف دسته بندی کرد: گسترش های خطی که نام برند را بطور عمودی با معرفی یک محصول جدید از ویژگی های ارتقا یافته به گروه همان محصول برند مادر گسترش میدهد. نوع دیگر، گسترش افقی است که نام برند را با معرفی محصول جدید به دسته محصولی که با دسته محصول برند مادر متفاوت است، مطرح و معرفی میکند.