کوچ ابدی ترانه خوان معترض

کوچ ابدی ترانه خوان معترض
تاریخ انتشار : پنج شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

حسین زمان، خواننده محبوب که با ترانه های اثرگذار، در ذهن مخاطبان ایرانی ماندگار شده است، امروز صبح بر اثر بیماری پیشرفته سرطان کبد در تهران درگذشت.

درگذشت این خواننده که به دلیل گرایشات سیاسی، نزدیک به دو دهه از خواندن و تدریس در دانشگاه منع شده بود، بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی داشت.  

موضع گیری های شفاف حسین زمان در دفاع از دانشجویان به خاک و خون کشیده در جریان کوی دانشگاه در سال ۷۸ که به تحصن وی انجامید و دفاع تمام عیار او از مردم در چند دهه گذشته، باعث شد بیش از ۱۷ سال از صحنه اجرا و کلاس درس دانشگاه حذف شود. او البته ترجیح داد به جای عدول از نظراتش،مقاومت کند و در سکوت و انزوا روزگار بگذراند.

حسین زمان پس از ۱۷ سال دوری اجباری از صحنهٔ موسیقی رسمی ایران، در دولت روحانی، توانست اجازه اجراء بگیرد و  روز پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۲ نوبت، در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران به اجرای برنامه پرداخت. در اجرای این کنسرت که با عنوان «به تو می‌رسم دوباره» برگزار شد، بیش از ۳۰ نوازنده به رهبری ارکستر صابر جعفری، حسین زمان را همراهی کردند.

او اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، نتوانست برای انتشار آثار خود، مجوزهای لازم را اخذ کند. در آخرین اقدام، او سال گذشته و با وجود بیماری، ترانه ای به نام "خیابان" را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد که در حمایت از مردم معترض بود.

به اعتقاد کاربران در فضای مجازی، این چهره نخبه، از شمار هنرمندانی بود که همواره روح زمانه خود را منعکس می کرد و در نهایت و البته زود هنگام، سربلند از میان مردمی که بسیار آنها را دوست داشت، پر کشید.

زمان که آثار او عمدتا مضامین سیاسی و اجتماعی دارد، در ترانه بوی تنهایی این چنین خوانده بود: خالیه سفره زمین. دست سخاوت تو کو؟. زخمیه شونه های عشق. مرهم رحمت تو کو؟. سنگین پلک لحظه ها. نبض زمین نمی زنه. قلب قناری های عشق. بی تو یقین نمی زنه. مزرعه شرق مونو. هجومی از ملخ زده. شعله خورشیدی بزن. تو قلبایی که یخ زده.