کوکایتان را بنوشید، ما به فکر محیط زیست هستیم!

تاریخ انتشار : چهارشنبه, ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
داریوش عباسی

توجه به محیط زیست و کاهش انواع آلاینده‌ها برای حفظ سیاره زمین، مساله‌ای جدی برای ساکنان آن است.

هر چند، در سال‌های اخیر، روند تخریب محیط زیست و اقلیم بشر روندی کاهشی به خود گرفته است، ولی از نگاه متخصصان و کارشناسان، این سیر کند، مطلوب و قابل پذیرش نیست. افزایش گرمایش زمین، افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش تولید دی‌اکسیدکربن، آلودگی هوا، دریاها و رودخانه‌ها و آلودگی خاک جدی‌ترین تهدیدات علیه همه‌ی مردم دنیاست. زباله‌ها و پسماندها نیز از معضلات دنیای امروز ماست. بازیافت‌ها نیز به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد، تناسبی با میزان زباله‌ی تولیدی ندارد و از چالش‌های عمده قرن پیش روست.

خبر تلخ این است که بنا به گزارش گاردین، به طور متوسط در هر دقیقه، در دنیا بیش از یک میلیون بطری توسط مردم خریداری می‌شود. سازمان صلح سبز یا گرین پیس هم خبرداده است که شرکت کوکاکولا با سهم ۱۲ درصدی از بازار نوشابه، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد بطری در دنیا تولید می‌کند.

گزارش این سازمان می‌افزاید؛ کوکاکولا متعهد شده بود تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۷۵ درصد از تولیداتش را از محل بازیافت بطری‌ها به ویژه بطری‌های پلاستیکی تامین نماید. این در حالی است که این شرکت آمریکایی تاکنون تنها ۲۵ درصد از پسماند محصولاتش را بازیافت می‌کند.

بنا برگزارش دریافتی، کوکاکولا، در پی فشار نهادهای ذی‌ربط و مطالبات رو به افزایش شهروندان، پذیرفته است که این سهم را تا سال ۲۰۲۱ به ۵۰ درصد برساند.

این شرکت اما برای کاهش فشارهای ناشی از تاخیر و کوتاهی در انجام تعهد و رشد فرآیند بازیافت بطری‌های مصرفی تولید این شرکت، به تازگی با طرحی تبلیغی سعی کرده است تا شرکت خود را در این زمینه مسوول‌تر از گذشته و نگران دنیای آینده نشان دهد. تهدیدی که با هوشمندی به فرصتی برای نمایش جایگاه بی‌بدیل این برند در بازار جهانی تبدیل شده است. در این طرح جسورانه، دو بطری که از مواد قابل بازیافت ساخته شده‌اند، عاشق یک‌دیگر شده‌اند؛ در حالی‌که جهان پیرامونشان را بطری‌ها و مواد غیر بازیافتی فرا گرفته و در دستانشان محصولات این شرکت است.

این شرکت در پس زمینه‌ی دو عاشق که روی نیمکت کنار هم نشسته‌اند، مجموعه‌ای از سازه‌های ساخته شده از بطری‌ها را به تصویر کشیده که نماد کوکا را نشان می‌دهند. نمادی که در همه‌جا مغرورانه در حال نمایش و اهتزاز است.

این پیام از فحوای این تبلیغ هوشمندانه برمی‌آید که درست است که جهان را بطری‌های کوکا فراگرفته است، ولی شما نگران نباشید. از احساس عاشقانه‌تان فارغ نشوید و کوکایتان را بنوشید. دغدغه‌هایتان از تسخیر جهان توسط کوکاکولا را فراموش کنید و آن را به ما بسپارید. ما درستش می‌کنیم.

این نمونه‌ی تبلیغ حرفه‌ای، به ما می‌گوید که برندهای جهانی حتی آن هنگام که به ناچار از سود خود می‌کاهند و به الزامات جدید تن می‌سپارند، باز هم در فکر استیلای بیشتر و فتح ذهن‌ها و بازارها هستند.

باید مطالبات خود را فروگذار نکرد و همچنان از رهبران بازار خواست که بیش از پیش اقلیم و زیست بوم ما را پاس دارند و فدای مطامع خود نکنند. وقت آن است که نقادتر از همیشه و پرسش‌گرتر از هر زمانی، از خود و اطرافیانمان شروع کنیم و فردایی سالم‌تر و پاک‌تر را برای نسل‌های بعد از خود به یادگار بگذاریم.

258963.jpg