نقش مهم رسانه ها در بازارهای اقتصادی

تاریخ انتشار : شنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۶

نقش رسانه ها در حل بحران های اقتصادی و کمک به توسعه اقتصادی کشورها و جوامع، همانند نقشی است که آنها در سیاست ایفا می کنند.

از آنجایی که یکی از خاص ترین ویژگی های اقتصاد، مباحث مربوط به بازارهای اقتصادی است، در این رابطه به جرات می توان گفت رسانه نقش بسیار مهمی در بازارهای اقتصادی کشورهای جهان ایفا می کند.

نباید فراموش کرد که اضلاع تشکیل دهنده بازارهای اقتصادی در تمام دنیا، تولید کنندگان و مصرف کنندگان هستند و رسانه ها توانایی ان را دارند تا بر هر کدام از این بخش ها تاثیرهای مختلف و مهمی از جمله بر کیفیت و قیمت کالاها بگذارند.یکی از مسائل مهمی که به کارایی بازارهای اقتصادی کمک شایانی می کند، اطلاعات است.به طوری که اگر اطلاعات جامع و کافی در این بازارها وجود داشته باشد، می تواند راه را برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان بیش از پیش باز کند.البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که اطلاعات در تمامی تئوری های اقتصادی به صورت پیش فرض وجود دارد و تقریبا تمامی بازارهای اقتصادی از اطلاعات کافی مربوط به خود برخوردار هستند.

از آنجایی که گردش اطلاعات هم برای تولید کننده و مصرف کننده و هم برای ناظران بازارهای اقتصادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، رسانه ها نیز به عنوان مهمترین منبع تولید و گردش اطلاعات مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند.

با گسترش شبکه های مجازی و گسترده شدن سیستم های ارتباطی نقش رسانه ها نیز پر رنگ تر و پراهمیت تر شده است.با در نظرگرفتن اینکه رسانه ها می توانند اطلاعات مورد نیاز بازیگران بازارهای اقتصادی یعنی تولید کنندگان کالا، مصرف کنندگان، کارگران و تمامی فعالان این بازارها را در اختیارشان قرار دهد، رسانه ها و بخصوص روزنامه ها می توانند به عنوان تولید کنندگان این نوع اطلاعات به فعالان بازارهای اقتصادی کمک شایانی کنند.

در واقع رسانه ها، خبرنگاران و بطور کلی فعالان مدیا اصلی ترین کسانی هستند که می توانند با تولید اطلاعات شفاف به بازارهای اقتصادی کمک کرده و در عین کمک، به بهبود کیفیت و قیمت کالاها به توسعه اقتصادی کشور کمک کرده و زمان عبور از بحران های اقتصادی را کوتاه کنند.

نویسنده: داود سوری