آموزش دانشگاهی بلاکچین و رمز ارز در ایران

آموزش دانشگاهی بلاکچین و رمز ارز در ایران
تاریخ انتشار : پنج شنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

اولین دوره آموزش آکادمیک رمز ارزها و بلاکچین با همکاری دانشگاه پیام نور و خانه بلاکچین ایران آغاز شد.

در این مراسم، مدیرعامل شرکت دانش بنیان زنجیره بلوکی سبحان، رئیس مرکز آموزش های تخصصی و کوتاه مدت دانشگاه پیام نور، رئیس خانه بلاکچین ایران و عضو کمیسیون رمز ارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و دیگر مقامات کشوری حضور داشتند.

در این مراسم علی پاک‌باختگان زنجانی، عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین  سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در خصوص چرایی ایجاد یک رشته جدید و آموزش این حوزه در دانشکده پیام‌ نور گفت: با توجه به بازار بزرگ این حوزه  و اهمیت خرید، فروش و نگهداری رمزارزها، نیاز به توسعه آموزش تخصصی این زمینه وجود دارد.

پاک باختگان زنجانی با تاکید بر اینکه دنیای امروز، دنیای ارتباطات و دیجیتال است و دنیای دیجیتال نیز به سمت بلاک چین  در حال حرکت است، گفت: با توجه به اهمیت موضوع بلاکچین در دنیا و در کشورمان،  نیاز بود که با راه‌اندازی این رشته تحصیلی در دانشگاه بتوانیم از این دنیای پرسودی که وجود داشته و درحال‌ توسعه نیز است، بهره مندی مطلوبتری داشته باشیم.

محسن سبحانی، بنیانگذار خانه بلاکچین ایران و رئیس مرکز آموزش‌های تخصصی و کوتاه ‌مدت دانشگاه پیام نوراظهار کرد: دانشگاه پیام نور و خانه بلاک‌چین با درک تغییرات جدید، همکاری خود را شروع کرده‌اند و این امر تلاشی برای به دست آوردن جایگاه متناسب با شان ایران است.

وی گفت: فناوری مانند اینترنت و بلاکچین تغییرات زیادی در زندگی ما ایجاد کرده است. عصر جدید با نسل جدید همراه است که نسل جدید باید متناسب با عصر جدید تربیت شود. وی افزود: امروز به آموزش‌های مهارتی نگاه حرفه‌ای می‌شود و در سال‌های اخیر آموزش مهارت جایگاه ویژه گرفته است.

زنجیرهٔ بستکی یا زنجیرهٔ بلوکی  (Blockchain) سیستمی برای ثبت و ضبط داده‌ها به حساب می‌آید. این داده‌ها می‌توانند برای نمونه تراکنش‌های بانکی باشند یا اسناد مالکیت، قرارها، پیام‌های شخصی یا دیگر اطلاعات. ویژگی زنجیرهٔ بستکی این است که کار ذخیرهٔ این داده‌ها بدون وجود یک مدیر و صاحب‌اختیار مرکزی امکان‌پذیر است و نمی‌توان با تخریب یک نقطهٔ مرکزی داده‌های ذخیره‌شده را تحریف یا نابود کرد. معروف‌ترین کاربرد زنجیرهٔ بلوکی، رمز ارز بیت‌کوین است.

در انقلاب صنعتی چهارم، بلاکچین، هوش مصنوعی و بایو، سه دانش مهم و فراگیری هستند که در جهان پیش رو بدون توجه به ظرفیتهای آنها، نمی توان به پیشرفت و حرکت در مرزهای دانش رسید.