از پرنده آبی به آسمان آبی

از پرنده آبی به آسمان آبی
تاریخ انتشار : شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
داریوش عباسی

بنیانگذار رسانه توئیتر قصد دارد با راه اندازی بلواسکای، بنیانی تازه برای شبکه های اجتماعی بیافریند. موضوعی که برخی از آن به عنوان بزرگترین تهدید برای شبکه اجتماعی توئیتر قلمداد می کنند.

جک دورسی، هم‌بنیان‌گذار توییتر، چندی پیش، ثبت نام از کاربران را برای آزمایش نسخه بتا این شبکه اجتماعی که غیرمتمرکز بودن از مهمترین ویژگی های آن است، آغاز کرده است. او گفته، این شبکه با هدف راه اندازی اتفاقات جدیدی با استفاده از وب ۳ در راه است. این خبر حالا در شرایطی اعلام شده که ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان، شرکت سابق دورسی را خریداری کرده و در حال اعمال تغییرات اساسی در این کمپانی است؛ تغییراتی که به مذاق بسیاری خوش نیامده و موجب نقدهای بسیاری به ماسک و رویکرد کنونی توئیتر شده است.

همزمان با تکمیل قرارداد خرید توییتر توسط ایلان ماسک، جک دورسی از نخستین نسخه آزمایشی شبکه اجتماعی جدید خود خبر داد. پلتفرم Bluesky که بر اساس فناوری بلاکچین ساخته شده،  برای فاز بتای خود از کاربران نام‌نویسی کرده و دهها هزارنفر برای استفاده از آن ثبت نام کردند. هرچند اکنون شاهد عرضه اپلیکیشن این شبکه اجتماعی روی اپ استور هستیم. با این ‌وجود، چون دسترسی به آن فقط از طریق دعوت ‌نامه ممکن است وخبرهای اندکی درباره تجربه کاربری درباره آن منتشر شده است.

بلواسکای از یک پروتکل ویژه بهره می‌برد

در وب‌سایت بلواسکای گفته شده که این سرویس، می‌خواهد بنیانی تازه برای شبکه‌های اجتماعی باشد و به تولیدکنندگان محتوا اجازه دهد تا مستقل از پلتفرم‌ها، فعالیت کنند. یکی از ویژگی‌های مهم این شبکه اجتماعی در آستانه عمومی سازی، پروتکلی به نام  AT Protocol است که اجازه کنترل الگوریتم‌ها را به کاربران می‌دهد.

جک دورسی که شیفته دنیای بیت کوین و فناوری اصلی آن یعنی بلاکچین شده، در سال ۲۰۱۹ گفته بود که توییتر در حال تامین سرمایه برای توسعه یک استاندارد آزاد و غیرمتمرکز در حوزه شبکه‌های اجتماعی است.

همچنین در پیام‌های رد وبدل‌شده میان دورسی و ماسک، هم‌بنیان‌گذار توییتر به مدیرعامل تسلا گفته بود که اعتقاد دارد،جهان به پلتفرمی نیاز دارد که شرکت نباشد. او همین موضوع را، دلیل ترک توییتر معرفی کرده است. به باور جک دورسی، توییتر باید یک پروتکل متن باز شبیه اپ سیگنال داشته باشد و  از مدل تبلیغات متداول تبعیت نکند.

پس از دعواهای حقوقی طولانی، در سال ۲۰۲۲ میلادی، ایلان ماسک شرکت توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد و این رسانه محبوب را هم‌چون شرکت‌هایی چون تسلا و اسپیس‌اکس تحت کنترل خود دارد. او پس از انجام این معامله در توییتی نوشت: «پرنده از قفس آزاد شد». منظور او از پرنده، نماد توییتر است که به شکل گنجشکی آبی شناخته می‌شود. ایلان ماسک به عنوان نخستین اقدام عملی، حکم اخراج مدیرعامل و شماری از مدیران ارشد توییتر از جمله تیم‌های مسئول ارتباطات، مدیریت محتوا، و حقوق بشر و اخلاق هوش مصنوعی را صادر کرد. او به تازگی در مصاحبه ای گفته که خرید توئیتر، بزرگترین اشتباه سرمایه گذاری او بوده است.

توئیتر یک شبکه اجتماعی با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر است که مبتنی بر ارسال پیام کوتاه در بستر بلاکچین و بین اعضای شبکه در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شده و در سال ۲۰۲۲ به درآمد سالانه ۵ میلیارد دلار در سال رسید. البته میزان درآمد توئیتر از زمان خریداری توسط ایلان ماسک، افت زیادی داشته است. علت این امر از دست دادن تبلیغ‌کنندگانی است که کمپین‌های توییتری خود را به دنبال تغییرات ماسک در این پلتفرم متوقف کرده‌اند.

اگرچه دورسی از خرید توییتر توسط ماسک حمایت کرده بود، اما باید منتظر بمانیم تا ببینیم این دو شبکه اجتماعی به رقیب یکدیگر تبدیل خواهند شد یا خیر؟ بسیاری از آگاهان، نظاره گر این دو قطبی ایجاد شده هستند و میخواهند ببیند در آینده نه چندان دور، آیا شاهد چرخش مخاطبان از پرنده آبی به آسمان آبی خواهیم بود؟

از پرنده آبی به آسمان آبی