رهبری جهانی بازار مواد غذایی و بهداشتی

موردکاوی برند یونیلیور
رهبری جهانی بازار مواد غذایی و بهداشتی
تاریخ انتشار : جمعه, ۲۳ دي ۱۴۰۱
داریوش عباسی

می گویند در سراسر جهان، اکثر ساکنان شهرهای بزرگ وقتی از خواب برمی خیزند، تا شب که به بستر بروند، حتما یکی از محصولات یونیلیور را مصرف می کنند؛ از خوراکی های سر سفره صبحانه گرفته تا محصولات بهداشتی، آرایشی و زیبایی که متعلق به این ابر بنگاه بین المللی است.

بسیاری از محصولات یونیلیور، علیرغم مشابهت کیفیت، در بسته بندی های متفاوتی عرضه می شوند و در نتیجه زیر نام برندهای مختلف و با قیمتهای گوناگون در دسترس قرار می گیرند.یونیلیور (Unilever) ، یک شرکت بریتانیایی-هلندی است که مالک شمار بسیاری از نام‌های تجاری بین‌المللی در زمینهٔ مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، محصولات مراقبت‌های شخصی، مواد شوینده و لوازم آرایشی بهداشتی است.

یونیلیور پس از ادغام بیش از ۹۰ سال قدمت دارد، دارای محصولات متنوعی شامل موادغذایی، آبنبات، غلات صبحانه، نوشیدنی‌های انرژی ‌زا، غذای ‌کودک، نوشابه، بستنی، چای، قهوه، غذای حیوان‌ خانگی، آب معدنی، آب میوه، آدامس، پیتزا منجمد، کیت آزمایش بارداری، مواد تمیزکننده، محصولات زیبایی و مراقبت شخصی، محصولات بهداشتی، درمانی و دارویی. این شرکت، بزرگ ‌ترین تولیدکننده صابون در نیز جهان هست و محصولات آن در حدود ۱۹۰ کشور جهان عرضه می‌شود.

این شرکت از سال ۲۰۱۱ پس از شرکت‌های " پروکتر اند گمبل " و " نستله "، سومین تولیدکننده کالاهای تند مصرف (FMCG) محسوب می‌شود. همچنین از سال ۲۰۰۹ تاکنون پس از پروکتر اند گمبل و لورئال در رتبه سوم بزرگترین شرکت‌های آرایشی و بهداشتی جهان، قرار دارد. هم‌اکنون به ‌عنوان بزرگترین تولیدکنندهٔ بستنی در جهان شناخته می‌شود. مگنوم از جمله برندهای بستنی این شرکت است که در ادامه توضیحاتی درباره آن ارائه می شود..

یونیلیور، دارای بیش از ۴۰۰ برند و نشان تجاری است. به گزارش این شرکت، ۱۳ برند از ۴۰۰ برند تحت مدیریت، در سال ۲۰۲۱ گردش مالی بیش از یک میلیارد دلار داشته اند. سایت یونیلیورایران گزارش داده، یونیلیوردر سال ۲۰۲۱ میلادی، در حوزه تغذیه ۷ میلیارد دلار، بستنی ۱۱ میلیارد دلار، زیبایی و تندرستی ۹ میلیارد دلار، مراقبت فردی ۱۲ میلیارد دلار و شوینده های خانگی ۱۰۶ میلیارد دلار گردش مالی داشته است.

به نقل از سی‌ان‌ان بیزنس، پنج برند از ۱۰ برند ارزشمند دنیا در حوزه بستنی، متعلق به شرکت یونیلیور است. این شرکت با ۳۵ برند مختلف بستنی در کشورهای مختلف جهان، امپراتوری بزرگی بر پا کرده‌است.  البته شاید نام بسیاری از این برندهای بزرگ در کشورهای مختلف برای شما شناخته ‌شده نباشد. اما یک نام شناخته ‌شده وجود دارد که جاه‌طلبی یونیلیور را هم نشان می‌دهد: مگنوم. این نشان تجاری، پرفروش‌ترین برند بستنی در جهان است که در سال ۲۰۲۱ ، نزدیک ۴ میلیارد یورو فروش داشته است.

برخی از نام‌های مطرح تجاری متعلق به یونیلیور، می‌توان به چای لیپتون، کنور، لوکس، سانسیلک، داو، رکسونا، پرسیل، لایفبوی، کنور، کورنتو، لاکمی، وازلین، اکسی، سیف، دامستوس، سیگنال، کلوزآپ، کرنتو و بن اند جری اشاره کرد. یونیلیور در سال ۱۹۳۰ از ادغام شرکت بریتانیایی برادران لیور (تأسیس: ۱۸۸۵) و شرکت هلندی مارگارین یونی (تأسیس: ۱۹۲۷) شکل گرفت. دفتر مرکزی این شرکت در شهر لندن قرار دارد و دفتر عملیاتی آن در شهر روتردام مستقر است .

در واقع، این بنگاه بزرگ بین المللی، سال ۱۹۳۰ از ادغام دو شرکت " مارگارین یونی" و "لیور برادرز"  تشکیل شد که ترکیبی از دو نام را برخود داشت و بنام یونیلیور نامگذاری گردید.

شرکت اولی هلندی و در کار تولید روغن نخل و شرکت دومی انگلیسی و تولیدکنندهٔ صابون بود. نخست، هدف آن‌ها از ادغام دو شرکت، کاهش هزینه‌های مالیاتی و استفاده از منافع تولیدی و بازار مشترک بود، اما این مشارکت به تولد یکی از بزرگترین شرکت‌های چندملیتی در امر بهداشتی، آرایشی و غذایی انجامید.

مدیریت پایدار در با ارزش ترین شرکت انگلستان

یونیلیور در سال ۲۰۲۰ در شاخص فوتسی ۱۰۰، با ارزش ترین و بزرگترین شرکت انگلستان لقب گرفت.

شرکت یونیلیور بار دیگر در نظرسنجی سالانه ‌ای که توسط موسسه گلوبال اسکن گردآوری‌شده، موفق شده رتبه نخست مدیریت پایدار در جهان را به خود اختصاص دهد. هدف این نظرسنجی که نقطه نظرات کارشناسان کسب‌وکارها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی و همچنین دانشگاه‌ها را در برمی‌گیرد پیگیری این موضوع است که بررسی شود آیا برنامه‌های پایدار شرکت‌ها محقق شده‌اند و نیز دانستن دیدگاه‌های سهامداران و ذی‌نفعان در مورد اینکه کدام شرکت‌ها پیشرو هستند و به چه دلیلی پیشرو شده‌اند.

موسسه گلوبال اسکن، درزمینه دیدگاه و استراتژی به شرکت‌ها مشاوره می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا با سهامداران خود اعتمادسازی کرده و روابط طولانی‌ مدت ایجاد کنند. این موسسه برای ارائه مجموعه‌ای از خدمات تخصصی، پژوهشی و مشاوره‌ای، با کسب‌ وکارها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی به‌منظور دستیابی به اهداف استراتژیک در زمینه شهرت و ثبات همکاری می‌کند. در سال ۲۰۲۰ و پیش از شیوع همه گیری کرونا، از بیش از ۷۰۰ متخصص در ۷۱ کشور جهان خواسته ‌شد که فی‌البداهه شرکت‌هایی که به نظر آنها دارای ثبات در استراتژی کسب ‌وکار خود بوده‌اند را نام ببرند. شرکت یونیلوردر این نظرسنجی، برای دهمین سال متوالی به‌عنوان یکی ازشرکتهایی که دارای مدیریت پایدار بوده است، معرفی شد.

اهداف برنامه ۲۰۲۰ شرکت یونیلیور، ارتقای سلامت یک میلیارد نفر، خرید ۱۰۰ درصد مواد کشاورزی تولیدشده از منابع پایدار و به نصف رساندن اثرات زیست‌محیطی در محصولات است. شرکت یونیلیور موفق شده است در طول ۱۰ سال، برجهان پیرامون خود تاثیر مثبت داشته باشد که می‌توان به توانمندسازی زنان، محافظت از جنگل‌ها، بهبود سلامت و حمایت از کشاورزی پایدار اشاره کرد. به‌عنوان‌مثال، این شرکت به بیش از ۳/۱ میلیارد نفر کمک کرده است تا سلامت و بهداشت خود را بهبود بخشند، تولید مواد اولیه کشاورزی از منابع پایدار را از ۱۴ درصد به ۶۲ درصد افزایش داده است و همچنین از شبکه‌های برق تجدیدپذیر در عملیات تولیدی خود در سراسر جهان استفاده می‌کند.

یونیلیور به بیش از۲.۳ میلیون زن کمک کرده است تا مهارت‌های جدید یاد بگیرند و از گسترش فرصت‌های شغلی برای آنها حمایت کرده است. شرکت یونیلیور در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، اعلام کرده که به ‌دستاوردهای خود افتخار می‌کند، اما از این موضوع نیز آگاه است که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در پیش رو دارد.

توسعه بازار در کشورهای توسعه نیافته

تاکید و تمرکز یونیلیور بر ورود و توسعه بازارهایش در کشورهای کمتر توسعه ‌یافته، یکی از عوامل بنیادی در رشد شرکت بود. علاوه بر این، شرکت در یافتن روش‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و در عین حال برآورده کردن نیازهای مشتریان در اقصی نقاط جهان، رویکردی کنشگرا، پویا و بسیار موفق داشت.

پس از ورود یونیلیور به بازارهای آسیا در گذشته، شرکت متوجه شد که مواد غذایی که عرضه می‌کنند درصد بسیار کوچکتری از فروش را در مقایسه با اروپا تشکیل می‌دهد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که برای افزایش میزان فروش مواد غذایی در بازار آسیا، باید شناخت بهتری از تفاوت در ذائقه‌ها و سلیقه‌ها بدست آورند. تشخیص مساله و تحقیقات مستمر آن‌ها در مورد نیازهای متفاوتِ جوامع مختلف، به تولید محصولات خاص برای احتیاجات خاص منجر شد. این موضوع به همراه توسعه برندهای جهانی که در بسیاری از کشورها فروخته می‌شدند، شالوده ورود سریع‌تر و سودآورتر به تعدادی از بازارها در مقایسه با رقبایشان در حوزه محصولات با مصارف روزانه را شکل داد.

تمرکز بر بازار" آفریقا آسیا چین (AAC)" تا حدودی رویکرد کنشگرا داشت، زیرا رشد اقتصادی و فرصت‌ها در اغلب مناطق این حوزه رو به افزایش بود و در قاره امریکا و اروپای غربی به دلیل مشکلات موجود، رویکردی منفعلانه و واکنش‌گرا داشت.

یونیلیوربه عنوان یکی از تامین ‌کنندگان پیشروی محصولات با مصارف روزانه در جهان که در زمینه برخی برندها با اختلاف به عنوان رهبر بازار شناخته شده، در بیان اهداف شرکت گفته است: هدف ما تامین نیازهای مصرفی روزانه در حوزه مواد غذایی، بهداشتی و مراقبت شخصی با محصولاتی است که به مردم کمک کنند احساس بهتری و ظاهر بهتری داشته باشند؛ و بهره بیشتری از زندگی ببرند. شرکت تاکید دارد با توجه ویژه‌ای به سلامتی و تندرستی در سطح جهان، تغییری در جامعه ایجاد کند.

رهبری بازار مواد غذایی و آرایشی بهداشتی

آنها که پایه مارکتینگ را گذاشتند، می دانستند که باید در مردم ایجاد نیاز کنند. یعنی شرایطی را به وجود بیاورند که مردم فکر کنند با خرید یک کالای خاص، نیاز مادی یا به معنوی شان رفع می شود و کیفیت زندگی شان ارتقا پیدا می کند.

یونیلیوری های از جمله برندهای موفقی هستند که بازی و شیوه موفقیت را بخوبی می دانند. گردانندگان این شرکت در پاسخ به تغییرات گسترده تقاضا و آنچه مردم خریداری و مصرف می‌کنند، انعطاف‌ پذیری خوبی از خود نشان داده اند. این نگرش و رویکرد اتخاذ شده، راز موفقیت آنها و درسی برای کسب و کارها و برندهای ایرانی است که سودای جهانی شدن دارند، اما با مبانی مشارکت و همکاری گروهی در ابعاد بزرگ و همچنین اهمیت بکارگیری مطالعات و شناخت بازار و هوشمندی در عرضه متناسب و رقابتی محصولات، بیگانه اند.