تغییر و تحول در سازمان رسانه های جهانی آمریکا

تغییر و تحول در سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا
تاریخ انتشار : دوشنبه, ۰۷ تير ۱۴۰۰

ریاست “مایکل پک” بر رسانه‌های جهانی آمریکا از جمله بر صدای آمریکا، رادیو فردا و اروپای آزاد که از همان ابتدا مناقشه‌برانگیز بود، پایان یافت.
مایکل پک دو ساعت پس از مراسم تحلیف جو بایدن، با ارسال نامه‌ای کناره‌گیری خود را اعلام کرد و رسانه‌های آمریکا از برکناری مایکل پک از مقام مدیرعاملی رسانه‌های جهانی این کشور خبر دادند.
سایت "ان‌پی‌آر" با انتشار گزارشی کناره‌گیری مایکل پک را در ارتباط با "رسوایی" در صدای آمریکا دانسته و نوشته است که او به درخواست تیم جو بایدن از کار خود کناره‌گیری کرده است.
تیم جو بایدن پس از کناره‌گیری مایکل پک، کلو چائو را به عنوان مدیرعامل این موسسه برگزیده و اعلام کرده است که شماری از کسانی که از رسانه‌های جهانی آمریکا اخراج شده یا همکاری‌شان به حالت تعلیق در آمده، مجددا به این موسسه برخواهند گشت.
در نامه‌ای که مایکل پک در توضیح کناره‌گیری خود نوشته است، مدعی شده که هیچ‌گاه از برنامه سیاسی خاصی پیروی نکرده و با هدف رفع مشکلات و نارسایی‌های موجود در رسانه‌های جهانی آمریکا پا به این موسسه نهاده است. پک استعفانامه خود را با این جمله آغاز می‌کند که تغییر در کاخ سفید جابه‌جایی هزاران مقام اداری را در پی دارد و این حق طبیعی هر رئیس جمهوری است. او اما تاکید کرده است که اداره رسانه‌های جهانی آمریکا، اداره‌ای است فراحزبی. او نوشته که درخواست تیم بایدن از او برای استعفا عملا "دلسردکننده" بوده است. پک از آن به عنوان تصمیم سیاسی حزبی یاد کرده است.
مایک پک عنوان کرده که دوره فعالیت در مقام مدیرعامل رسانه‌های جهانی آمریکا دوره‌ای سه‌ساله است و کناره‌گیری او پس از هشت ماه به درخواست تیم بایدن، با تصمیم پیشین مجلس سنا مغایرت دارد. او درخواست تیم بایدن را برای منافع و مصالح آمریکا زیان‌بار دانسته است.
سایت "ان‌پی‌آر" در گزارش خود نوشته است که مایک پک با حمایت و پشتیبانی دونالد ترامپ به مقام مدیرعاملی رسانه‌های جهانی برگزیده شد.از او به عنوان فردی با رویکردی "بسیار ایدئولوژیک" یاد می‌شود. گفته می‌شود که او در طی هشت ماه فعالیت خود در این مقام، اقدام به اخراج شماری از همکاران ارشد این نهاد کرده است. در گزارش این سایت آمده است که مایکل پک همکاران بخش‌های خارجی این نهاد را به اتهام جاسوسی برای کشورهای دیگر اخراج کرده یا موقعیت شغلی‌شان را به حالت تعلیق در آورده است. حتی گفته شده است که او از تمدید ویزای کار شماری از همکاران این موسسه نیز خودداری ورزیده است.
خبرنگار "ان‌پی‌آر" در ادامه نوشته است که مایکل پک شماری از همکاران این موسسه را "به ضدیت با ترامپ و پیش‌داوری منفی علیه او متهم کرده است". گفته می‌شود مایکل پک با پرداخت دو میلیون دلار موسسه‌ای را مسئول بررسی کار رسانه‌های خارجی کرده است.
دیوید کلایگرمن، یکی از اعضای پیشین شورای هیات مدیره رسانه‌های جهانی آمریکا در گفت‌وگو با سایت یاد شده اعلام کرده است که ماکل پک درباره سیاست‌های و اقدامات خود اطلاع‌رسانی نمی‌کرده و شمار اندکی از مشاورانی که در این موسسه مشغول به کار بوده‌اند نمی‌دانستند او سرگرم اجرای چه برنامه‌ای است. وی از دوره فعالیت مایکل پک در مقام مدیرعامل رسانه‌های جهانی به عنوان "فصلی وحشتناک" یاد می‌کند. کلایگرمن نیز یکی از کسانی بوده که همکاری‌اش با این موسسه به حالت تعلیق درآمده است.
کلایگرمن پس از تعلیق همکاری‌اش با رسانه‌های جهانی آمریکا در ماه اوت سال گذشته، استعفا داده است. کلایگرمن گفته است: به نظر می‌رسد که پک تنها یک کار بلد بوده و آن هم تخریب بوده است.
سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده یا هیئت کارفرمایان پخش( به انگلیسی( Broadcasting Board of Governors، به‌طور خلاصه شده BBG یک سازمان خبرگزاری متعلق به دولت ایالات متحدهٔ آمریکا است. هدف از ایجاد این سازمان ارائه اخبار دقیق و اطلاعات به مخاطبان مهم و استراتژیک در خارج از کشور آمریکا اعلام شده‌است.
محصولات رسانه‌ای BBG عبارتند از: صدای آمریکا (رادیو تلویزیون)، الحرّه (تلویزیون)، رادیو سوا (رادیو)، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی (رادیو فردا که به زبان فارسی برنامه پخش می کند، زیرمجموعه‌ای از آن است)، رادیو آسیای آزاد، مارتی (ادارهٔ خبرگزاری کوبا - رادیو تلویزیون)

تغییر و تحول در سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا