کتاب باز، فعلا بسته

کتاب باز، فعلا بسته
تاریخ انتشار : دوشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
داریوش عباسی

رادیو و تلویزیون رسانه ای است که در همه سالهای گذشته، اجازه تبلیغ سایر رسانه ها در شبکه هایش را ممنوع کرده است. دلیل آن هم این است که این رسانه نمی خواهد به تبلیغ حوزه هایی بپردازد که رقبایش محسوب می شوند. این موضوع شامل همه مطبوعات، خبرگزاری ها و سایتهای خبری و تلویزیونهای اینترنتی می شود.

اما پرداختن به کتاب به عنوان نیای همه رسانه های جهان در کشوری که به معنای واقعی کتابخوان کم داشته و نخبگان رویای " ایران دانا " را در خیال تصوردارند ، امری مطلوب و ارزشمند است و این موضوع در رسانه ملی هم منعی ندارد. نمونه بارزش، برنامه کتاب باز است که از بیش از ۵ سال پیش تا همین اواخربه طور منظم به روی آنتن پخش رفته است. دلیل این امر، گسترش فرهنگ کتابخوانی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی ذکر شده است.

نخستین دوره کتاب باز با اجرای امیرحسین صدیق  شروع موفقی برای این برنامه پرمخاطب بود. سروش صحت که چهره آشنا و محبوب دو دهه اخیر در حوزه بازیگری تلویزیون و سینما است، ۵ سال پیش به عنوان دومین مجری برنامه کتاب باز انتخاب شد. اجرای چندساله سروش صحت و طیف گوناگون مخاطبانش، فصل جذابی را برای این برنامه ایجاد کرد؛ تا جایی که بسیاری از تکه های کوتاه و چند دقیقه ای این برنامه، در همه شبکه های اجتماعی بازنشر شده و می شود. بر این اساس، کتاب باز به عنوان برنامه ای موفق در زمینه آشتی و پیوند هر چه بیشتر مردم با کتاب و کتابخوانی، از سرفصل های خوبی بوده که شبکه نسیم در کنار دیگر برنامه هایی چون دورهمی مهران مدیری و خندوانه رامبد جوان با آن محبوبیت بیشتری یافت.

حالا خبر رسیده که این شبکه تصمیم به ادامه ندادن برنامه کتاب باز با مجری گری سروش صحت دارد تا در آینده و در ادامه، اجرای این برنامه را با فرد دیگری پی بگیرد. در این زمینه مدیر شبکه نسیم به صورت ضمنی، عبور از سروش صحت را تأیید و از زحمات او تشکر کرد.

ترویج کتاب‌خوانی، مانند بسیاری از تغییرات فرهنگی و سبک زندگی، فرآیندی پیچیده و زمان ‌بر است و طبعا نمی‌توان از یک برنامه تلویزیونی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ‌ای، انتظار داشت چنین وظیفه‌ ای را بر عهده بگیرد. آن‌چه می‌توان دستاورد سروش صحت و «کتاب ‌باز» دانست، آشنا کردن مخاطبان برنامه با کتاب و کتاب‌خوانی است. مخاطبان تلویزیون که بسیاری ‌شان به واسطه ساختار حرفه‌ای این برنامه، تنوع و جذابیت آن و اجرای بی‌تکلف صحت، جـذب ایـن برنامه می‌شوند، از این طریق با کتاب ارتباط می‌گیرند و به علایق خود در زمینه کتاب‌خوانی نزدیک می‌شوند. این امر را می‌توان موفقیت «کتاب ‌باز» و سروش صحت دانست که در فصول متوالی، تداوم داشته است.

در یادداشت سیدعبدالجواد موسوی که منبع اولیه خبر کنار گذاشتن سـروش صحت از برنامه «کتاب ‌باز» است، از اتهام روشنفکری گفته شده که به صحت زده شده است اما آیا صحت در برخورد با آن دسته از مهمانانش که به جریان انقلابی منسوب ‌اند، متفاوت عمل کرده نسبت به آن‌هایی که به جریان انقلابی منسوب نیستند؟ کسانی که با «کتاب ‌باز» آشنا باشند و چند برنامه آن را خصوصا با حضور چهره‌های فرهنگ و هنر انقلاب دیده باشند، تصدیق می‌کنند که این‌گونه نیست.

خود این چهره‌ها نیز هیچ‌گاه به رویه صحت معترض نشده‌اند در حالی کـه بعضی برنامه‌های دیگر تلویزیون با اعتراض‌هایی از این دست بیگانه نیستند. از سویی شمار هنرمندان و نویسندگان انقلابی اعــم از هــدایــت‌الله بهبودی، مرتضی امیری‌اسفندقه، زنده‌یاد علی صفوی شاملو، داوود امیریان، مسعود ده‌نمکی، علی‌محمد مؤدب، وحید یامین‌پور و… آن ‌قدر زیاد بوده که نمی‌توان «کتاب ‌باز» سروش صحت را پاتوق سلبریتی‌ها و دیگران دانست. او علاوه بر آن که میزبان طیف‌های مختلف بوده، با آن‌ها برخورد یکسان و از زاویه کتاب و فرهنگ داشته است. اتفاقا حمایت گسترده اهالی رسانه - ازهمه طیف‌ها- از سروش صحت بـرای اجـرای «کتاب ‌باز»، اثبات‌کننده همین رویکرد اوست.

امیدواریم که تغییر مورد نظر گردادنندگان صدا و سیما مبرا از اتهامی باشد که توسط منبع مورد اشاره با موضوع روشنفکر بودن صحت مطرح شده و برخورد با این موضوع، از این منظر نباشد. معرفی و تبلیغ کتاب به عنوان یکی از منابع مهم بسط دانش و یادگیری و کمک به مردم برای خردورزی هرچه بیشتر، نباید قربانی سیاست زدگی شود. به قول یکی از صاحبنظران، نیروی پیشران هر کشور، دانایی مردمانش است.