کاروشی، این بار جان یک خبرنگار را گرفت

تاریخ انتشار : يکشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۶

در فرهنگ ژاپن، کار امر مقدسی است.آنقدر مقدس که هر فرد بر اثرکار زیاد و یا در محل کار فوت کند، بالاترین جایگاه را در ذهن مردم و مسئولان دارد. این پدیده که به آن کاروشی ( karoshi) می گویند، ناشی از شرایطی است که فرد بر اثر کار زیاد جان خود را از دست بدهد.

مردم ژاپن به فرمانبرداری از کارفرمایانشان شهرت دارند و این صفت خوب ابعاد منفی هم پیدا کرده است.

جنجال تازه ای در خصوص کاروشی که اخیراً بحث روز رسانه های ژاپن شده است به موردکاوی مرگ میوا سادو مربوط می شود که در سال ۲۰۱۳ میلادی بر اثر ایست قلبی رخ داد. دختری ۳۱ساله که خبرنگار سیاسی تلویزیون ملی ژاپن(NHK) بود و پس از تحقیقات فراوان و گزارش سازمان بازرسی کار ژاپن معلوم شد که مرگ او بر اثر کار سنگین و طاقت فرسا بوده است. او هر ماه نزدیک به ۱۶۰ ساعت اضافه کار داشت. برای درک بهتر این میزان اضافه کار، کافی است بدانیم در قانون کار ایران هر کارگر یا کارمند باید ۱۷۴ ساعت در ماه کار کند.

این خبرنگار سیاسی درسال ۲۰۱۳ خبرها و گزارش های انتخابات مجالس نمایندگان و سنا و انتخابات شهرداری های محلی را به طور کامل پوشش داد و سه روز بعد درگذشت. حالا که کارفرما پس از فشارهای ممتد خانواده سادو، ناچار به افشای واقعیت مرگ خبرنگار ژاپنی شده می گوید، ما به خاطر از دست دادن یک خبرنگار خوب عمیقاً متاسفیم. از این که مرگ او به دلیل فشار کاری بوده ناراحتیم و به طور جدی به دنبال اصلاح وضع موجود هستیم.

این در حالی است که گزارش دولت ژاپن از ۱۹۱ مورد مرگ بر اثر کار بیش از حد از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا پایان ماه حکایت دارد. این گزارش نشان می دهد ۷/۷ درصد از کارمندان ژاپن غالباً بیش از ۲۰ ساعت در هفته اضافه کاری می کنند.

"کاتو" وزیر کار ژاپن نیز در نشستی مطبوعاتی در جمع خبرنگاران گفت: دولت تمام تلاش خود را برای کاهش شمار مرگ های ناشی از کار به کار خواهد برد. وی افزود: برای مقابله با این معضل به تازگی فهرست ۳۰۰ شرکت متخلف که قوانین کار را رعایت نکرده اند منتشر شد.

وی در ادامه اظهار داشت: طرح " جمعه پاداش" که توسط دولت اعلام گردیده با هدف ترغیب کارفرمایان به مرخص نمودن هرچه زودتر کارمندان و کارگران در آخرین جمعه هر ماه تهیه گردیده است.

یکی از همکاران میواسادو نیز گفت: مرگ این خبرنگار نشان داد که میزان فشار و استرس به خبرنگاران این شبکه به ویژه در ایام انتخابات تا چه میزان است. او همچنین گفت بسیاری از کارکنان برای نشان دادن کفایت خود بیش از حد مجاز کار می کنند و این خود عامل مضاعفی برای مرگ زودهنگام و گاهی اوقات اقدام آن ها به خودکشی است.

ژاپنی ها ضرب المثلی دارند که می گوید، در بدن مردم ژاپن به جای خون کار، گردش دارد. آیا زمان بازنگری و درنگ در این نگرش فرا نرسیده است؟