شأن انسان در عصر دیجیتال

شأن انسان درعصردیجیتال
تاریخ انتشار : جمعه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۲

یکی ازمتفکران آمریکایی فلسفه سیاسی و اقتصاد در کتاب «شأن انسان در عصر دیجیتالی»، قصه‌گویی را با سیاست‌گذاری در حوزه دیجیتال ترکیب می‌کند.
رو کانا (Ro Khanna) که خودش در خانواده‌ای مهاجردرایالات متحده آمریکا به دنیا آمده می‌داند که فرصتهای اقتصادی نو، می‌تواند مسیر زندگی فرد را تغییر دهد.
این نماینده مجلس ایالات متحده آمریکا در کتاب خود که در فوریه ۲۰۲۲ برای اولین بار منتشر شد، با تکیه بر «سرمایه ‌داری پیشرو» نشان می‌دهد که دموکراتیک کردن دسترسی به فناوری می‌تواند همه بخش‌های اقتصاد و فرهنگ را تقویت کند و گسترش شغل‌های تکنولوژی در کل کشوراز طریق همکاری بین بخش خصوصی و دولتی، می‌تواند شکاف ثروت را کاهش دهد.
بخش اول کتاب با عنوان «اقتصاد قرن بیست ‌ویک»، بر موضوع اشتغال و کارآفرینی تمرکز می‌کند و به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان فرصت‌های مبتنی بر تکنولوژی را در اختیار افراد و مناطقی قرار داد که از موج اول دیجیتالی عقب افتاده‌اند.
نویسنده درباره دموکراتیک کردن انقلاب دیجیتال توضیح می‌دهد که ایالات ‌متحده درحال‌حاضر یکی از عمیق‌ترین شکاف‌های تاریخش را تجربه می‌کند؛ شکافی آشکار بین افراد تحصیل‌کرده و بی‌سواد، افراد در مراکز شهری و مناطق روستایی، افراد سفیدپوست وغیر سفیدپوست وجود دارد. هدف اصلی این کتاب، تمرکز برکاهش مقداری از این تلخی در آمریکا است. 
نویسنده معتقد است که ارتباط و فرصت‌های دیجیتالی برای آمریکایی‌های محروم می‌تواند منجر به کاهش شکاف‌ها شود. به عنوان مثال، دیجیتالی‌سازی می‌تواند به بخشهای کشاورزی، عمران و تولید کمک بیشتری کند و همچنین امکان دورکاری در مشاغل را بدون آسیب به کیفیت کار، فراهم آورد. وی می گوید: بسیاری از فرصت‌های دیجیتالی جدید مثل کد نویسی به مدرک دانشگاهی نیاز ندارد. 
در ادامه، رو کانا، بحث را بسط می‌دهد و بر نژاد و جنسیت تمرکز می‌کند. او در این فصل تجربه‌های "ایفه ‌ئوما اوزوما" را به اشتراک گذاشته است. اوزوما ستاره درحال‌ ظهور فناوری است که در پینترست به دلیل انتقاد از نژادپرستی این شرکت مورد حمله قرار گرفت. رو، استدلال می‌کند که شرکت‌های تکنولوژی باید متخصصانی را برای ایجاد تنوع در منابع انسانی استخدام کنند و ایده‌های جدید برای جامع بودن نیروی انسانی ارائه دهند.
به نظراو، فناوری های پیشرفته (High Tech) بسیاری از افراد در طبقه کارگر را ناتوان کرده است. درواقع بخش خیره‌ کننده‌ای از سهم سود این شرکتها به جیب توسعه ‌دهنده‌های نرم‌افزار و مدیران اجرایی می‌رود. او در این فصل روایت‌هایی از کارگران به عنوان مثال کارگران انبار آمازون و رانندگان اتوبوس ارائه می‌دهد و توصیه می‌کند که شیوه و راهکارهای اتوماسیون بر اساس نیازهای کارگران توسعه پیدا کرده و آموزش داده شود؛ برای مثال، باید نظارت مداخله ‌گرانه و سرپرست‌های سوءاستفاده‌ گر را کنار گذاشت.
 نویسنده تاکید می‌کند که پیشروهای طرفدار نوآوری می‌توانند با اقدامات متهورانه خود در سیاست ملی آمریکا تاثیر بگذارند تا با امکان بخشیدن وتحقق ظرفیت‌هایشان، زندگی همراه با شأن را به همه هدیه کنند.
رو کانا، ابتدا بر حفاظت از آزادی‌ها در اینترنت و تدوین مقررات برای غول‌های فناوری که معمارهای اصلی اینترنت بوده‌اند تمرکز می‌کند و به لزوم تدوین منشور حقوق اینترنتی اشاره می‌کند. این منشور که قبلاً در اختیار رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده قرار گرفته است، تلاش می‌کند «از داده‌های آمریکایی‌ها در برابر دست‌کاری و نظارت شرکت‌های خصوصی و دولت حفاظت کند.
رو کانا سپس سراغ بررسی تأثیر اینترنت بر مشورت‌های عمومی می‌رود. نویسنده می گوید که اینترنت قرار بود به عامل بزرگ برابری تبدیل شود. این زیرساخت با اینکه به تاثیر جنبش‌های همه گیری مانند ME Too  یا «زندگی سیاه‌پوست‌ها مهم است» بسیار کمک کرده، در عین حال به فضایی برای گردش نظریه‌های توطئه و نفرت‌پراکنی نیز تبدیل شده است. بر این مبنا او توصیه می‌کند که بازاری با مقررات کامل ایجاد شود تا فضاهای گفتمانی آنلاین با کثرت فراوان شکل بگیرند و مباحث عمومی در فضایی سالم مطرح شوند.
جایگاه علم در دموکراسی مدرن، موضوع دیگری است که رو کانا در کتاب «شان انسان در عصر دیجیتالی» به آن توجه می کند. مردم در دهه‌های گذشته از علم حمایت می‌کردند و پیشرفت علمی و سواد را مهم‌تر از همه‌چیز می‌انگاشتند. اما این وضعیت در سال‌های اخیر تضعیف شده است و سرمایه‌ گذاری بزرگی در حوزه‌های علمی انجام نمی‌گیرد و لازم است سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام بگیرد تا مشکلات و تهدیدهای بزرگ نظیر تغییرات اقلیمی برطرف شوند.

نقش فناوری در سیاست خارجی، موضوع دیگر مورد بررسی در این کتاب است. رو کانا اشاره می‌کند که عصر دیجیتالی نشان داده فناوری ازیک‌ طرف می‌تواند به مبارزه با رژیم‌های سرکوبگر کمک کند و ازطرف‌دیگر ابزار نظارت، سانسور و تمامیت‌خواهی حکومت را گسترش دهد. او استدلال می‌کند که عصر دیجیتالی در کشوری دموکراتیک مانند ایالات‌متحده فضایی به وجود می‌آورد که در آن شهروندان عادی می‌توانند بحث‌های عمومی درباره نقش این کشور در جهان انجام دهند. او درنهایت تأکید می‌کند که آرمان برابری نژادی، طبقاتی و جنسیتی نباید درعصر دیجیتالی فراموش شود. 
اطلاعات کتاب:عنوان: شان انسان در عصر دیجیتالی؛ کاری کنیم که تکنولوژی برای همه ما کار کند. نویسنده: رو کانا (Ro Khanna). انتشارات: سایمون‌اند شوستر. سال انتشار کتاب : فوریه ۲۰۲۲