سواد روابط عمومی و مدیریت شایعه

سواد روابط ‌عمومی و مدیریت شایعه
تاریخ انتشار : يکشنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
حمید شکری‌خانقاه

سواد روابط‌عمومی در مدیریت ذی‌نفعانشایعه به این معناست که ابتدا باید ذینفعان را شناخت، آن‌ها را طبقه ‌بندی کرد، انتظارات و خواسته‌های آنان را مشخص کرد و در تدوین اهداف و استراتژیی‌های سازمان، این خواسته‌ها و اثرات را لحاظ کرد. با ترکیب ٣ویژگی قدرت، مشروعیت و فوریت ٧نوع ذی‌نفع به وجود می‌آید که شناسایی آنها اساس واکنش روابط‌عمومی‌ها در زمان شایعه و بحران است.

ذی‌نفعان ساکت: قدرت نفوذ بر شرکت را دارند، اما نه بر اساس خواسته‌های ضروری و مشروعیت و قدرت‌شان بدون استفاده باقی خواهد ماند.

ذی‌نفعان محتاط: دارای مشروعیت‌اند اما قدرتی برای نفوذ بر شرکت ندارند در نتیجه فشاری برای ارتباط با این ذی‌نفعان وجود ندارد.

ذی‌نفعان متقاضی: ضرورت تنها ویژگی ارتباطی این ذی‌نفعان است. اما هیچ قدرت و مشروعیتی ندارند.

ذی‌نفعان مسلط (حاکم): دارای مشروعیت و قدرت هستند و تاثیرشان در روابط قابل اطمینان است.

ذی‌نفعان وابسته (محتاج): ذیی‌نفعانی با فقدان قدرت توصیف شده‌اند این قدرت در این رابطه دوطرفه نیست و از طریق ارزش گذاشتن به دیگران مورد حمایت واقع می‌شوند.

ذی‌نفعان خطرناک: ضرورت و قدرت دارند اما مشروعیت ندارند و ممکن است اجباری و یا خطرناک باشند و استفاده از قدرت اجبار اغلب وضعیت بی‌قانونی را به وجود می‌آورد.

ذیی‌نفعی که ٢ یا ٣ویژگی داشته باشد؛ دارای اولویت بالاتری نسبت به ذی‌نفع با یک ویژگی در زمان شایعه خواهد بود.

استراتژی‌های مدیریت شایعه

الف) استراتژی‌های ارتباطی فعالانه

استراتژی مسئله‌شناسی ارتباطی: روابط‌عمومی موثر فرآیندی است تاثیرگذار بر محیط و اولین قدم لازم برای انجام این فرایند، تحقیق و مسئله‌شناسی است.

استراتژی توافق و متقاعد‌سازی ذی‌نفعان کلیدی: این استراتژی به دنبال یک توافق دوطرفه، مذاکره شفاف جهت ایجاد توافق و اجماع است.

استراتژی گفت‌وگو با ثاثیر‌پذیران و تاثیر‌گذاران: درصدد برقراری یک ارتباط دوطرفه اثر‌بخش است.

ب ) استراتژی‌های ارتباطی منفعلانه

استراتژی بی اعتنایی/ پاسخ ندادن به شایعه: این استراتژی پیشنهاد می‌کند در مقابل شایعه سکوت کنید و واکنشی نشان ندهید؛ شایعه هیچ تاثیری منفی و آسیبی برای سازمان ندارد و سبب افزایش شهرت و ایجاد ارتباط بیشتر با سازمان خواهد شد.

ج)‌ استراتژی رد و تکذیب

د) استراتژی بازیابی/ حداقل توجه: زمانی که فرد در معرض شایعه اطلاعات قرار می‌گیرد، تحریک می‌شود که حافظه خود را نسبت به آن مسئله بازیابی کرده و ذهن خود را نسبت به آن شایعه متمرکز کند.

ه‍) استراتژی ذخیره‌سازی: استراتژی ذخیره و انبار کردن اطلاعات (شایعه) تلاش می‌کند ویژگی‌های منفی شایعه را با اهداف دیگری که مثبت ارزیابی می‌شوند، پیوند زند.